cc2.png

"Człowiek człowiekowi" - Analiza

Paulina Haratyk, Prostota, anegdota i polska szkoła animacji. Analiza Człowiek człowiekowi Gerarda Piszczka i Michała Kuczmińskiego

Animacja wykonana metodą poklatkową, wykorzystująca wycinanki i fotografie. Estetyka oparta na prostocie wizualnej, powtarzalności i geometrii kształtów oraz uniwersalne, filozoficzne przesłanie, ukazane w błyskotliwy, anegdotyczny, choć jednocześnie podszyty pesymizmem sposób. Charakterystykę tą odnieść można nie tylko do Człowiek człowiekowi, ale także innych filmów duetu Piszczek i Kuczmiński. Ich dzieła wpisują się zresztą w nurt polskiej szkoły animacji – artystycznych filmów powstających od końca lat pięćdziesiątych do początku lat siedemdziesiątych – uznawanej za jedną z najważniejszych tendencji w światowej kinoplastyce.  

Tekst udostępniony na licencji CC-BY-SA

Czytaj więcej: Wywiad z Gerardem Piszczkiem - Wtedy zależało nam na tworzeniu. No ale też wtedy ludzie byli troszeczkę inaczej nastawieni do życia niż obecnie. Nie było tylu atrakcji, a to był, w jakimś sensie dla nas, oprócz zabawy, także jakiś rodzaj intelektualnej drogi.

Zobacz film: Człowiek człowiekowi (1969), real. Gerard Piszczek, Michał Kuczmiński