Paulina Haratyk, Historia zbudowana z przedmiotów i rytmu. Analiza Regi Poloniae, Jana i Danuty Maćkow oraz Stanisława Fischera
Ten jeden z najoryginalniejszych filmów powstałych w ruchu Amatorskich Klubów Filmowych (katowickim AKF-e Śląsk) opowiada o zabójstwie czwartego króla Polski, Przemysława II, wydarzeniu do którego doszło w 1296 roku, podczas gdy król świętował zapusy, bawiąc się i ucztując. Film trzyma się zasady jedności czasu, miejsca i akcji, skupiając się na zobrazowaniu dwóch następujących po sobie zdarzeń – uczty i zakończonego śmiercią Przemysława zamachu.
Przestrzeń zamku, w którym rozgrywa się Regi Poloniae zdaje się być wehikułem dla filmowej narracji, a wypełniające ją elementy – jej podmiotami. Niezwykłość narracji filmu małżeństwa Maćkow i Stanisława Fischera polega na uczynieniu scenografii aktorami toczącego się dramatu oraz podporządkowaniu dramaturgii rytmowi, skrupulatnie budowanemu w całym filmie, odmiennemu w jego otwarciu, rozwinięciu oraz zakończeniu.