111.jpg

Żeby szkoła była lepsza – filmy Po co (się) uczymy?

Żeby szkoła była lepsza

Edukacja jest podstawowym narzędziem zmiany społecznej, a prawo do niej to jedno z fundamentalnych praw człowieka. Świat pędzi coraz szybciej, bez edukacji formalnej na wysokim poziomie nigdy za nim nie nadążymy. Jednak stosunek do niej w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Nie chodzi tylko o to, czego i jak uczy się w szkołach, ale także jak postrzegane są zarówno same szkoły, jak i nauczycielki i nauczyciele. W toczącej się na ten temat debacie publicznej to ich głos jest najsłabiej słyszalny.

Z tego powodu, wspólnie z reżyserką Teresą Czepiec oraz grupą nauczycielek i nauczycieli, realizujemy krótkie filmy ze zrealizowanych przez nich materiałów. Opowiadają w nich o tym, co znaczy uczyć – siebie i innych. Jak bardzo satysfakcjonująca, a także frustrująca może być praca w szkole. Jakie wartości starają się przekazać. A także jak rzeczywiście na edukację wpłynęło doświadczenie pierwszej fali pandemii. Pokazują, jak bardzo poważnie traktują edukację, swoje zadania, a przede wszystkim – uczennice i uczniów.

Edycja 1 (2020 r.): Po co (się) uczymy?

Filmy powstały w ramach projektu Akademia Nowe Horyzonty, którym opiekowałam się przez lata w Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty. W ramach Akademii amatorzy, głównie nauczyciele i animatorzy, realizowali swoje pierwsze filmy.

 

Edycja 2 (2021 r.): Co jest trudne i co kocham w uczeniu (się)?

Filmy powstały w ramach warsztatów realizowanych wspólnie z Against Gravity oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.